تشخیص اخیر دیابت همراه با کاهش وزن با خطر سرطان لوزالمعده ارتباط دارد

18 اوت 2020 - براساس مطالعه‌ای که در 13 آگوست به صورت آنلاین در JAMA Oncology منتشر شد، تشخیص اخیر شروع دیابت در فردی که اخیرا با کاهش وزن مواجه بوده است، با افزایش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده ارتباط دارد.

دکتر چن یوان، از انستیتوی سرطان دانا فاربر در بوستون، و همکارانش از داده های 112،818 زن شرکت کننده در مطالعه ی سلامت پرستاران و 46207 مرد شرکت کننده در مطالعه ی پیگیری متخصصان بهداشت، برای ارزیابی ارتباط شروع اخیر دیابت بهمراه تغییر وزن، با خطر بعدی سرطان لوزالمعده استفاده کردند.

محققان 1116 مورد سرطان لوزالمعده را در میان این افراد شناسایی نمودند. شرکت کنندگان مبتلا به دیابت که اخیراً به بیماری دیابت مبتلا شده بودند، پس از تعدیل نتایج برای سن، با خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان لوزالمعده ( نسبت خطر[HR] ، 2.97) مواجه بودند. خطر ابتلا به سرطان لوزالمعدهبرای افرادی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا بودند (HR، 2.16)، در مقایسه با شرکت کنندگان بدون دیابت، بیشتر بود.

شرکت کنندگانی که از 1 تا 4 پوند کاهش وزن را گزارش کرده بودند، پس از تعدیل نتایج از نظر سنی، در مقایسه با کسانی که هیچ کاهش وزنی نداشتند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان لوزالمعده(HR ، 1.25) قرار داشتند. این خطر برای افرادی که بین 5 تا 8 پوند (HR ، 1.33) و افرادی که بیش از 8 پوند کاهش وزن (HR 1.92) را گزارش کرده بودند،در مقایسه با کسانی که کاهش وزنی نداشتند، نیز افزایش یافته بود.

شرکت کنندگانی که اخیرا دیابت در آنها شروع شده بود، و دچار کاهش وزنی بین 1 تا 8 پوند شده بودند، هنوز هم در معرض خطر بیشتری قرار داشتند(HR ، 3.61)، همینطور افرادی که بیش از 8 پوند کاهش وزن داشتند(HR ، 6.75) در مقایسه با کسانی که کاهش وزنی نداشتند.

نویسندگان اظهار داشتند: افرادی که اخیرا به دیابت مبتلا شده و اخیرا دچار کاهش وزن شده اند، دارای خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان لوزالمعده هستند و ممکن است این افراد گروهی باشند که راهبردهای تشخیص زود هنگام سرطان لوزالمعده برای آنها سودمند باشد.

چندین نویسنده روابط مالی خود را با صنعت داروسازی فاش کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-08-diabetes-weight-loss-tied-pancreatic.html